Compte amb els perfums!

Els perfums són utilitzats pels comerços per a atraure compradors.

Vivim en un món envoltat de capricis i luxes diversos entre els quals trobem els perfums. Els veiem anunciats a la televisió, als pòsters de les parades d’autobús, a les revistes, etc. Els perfums són un negoci que creix dia a dia. Moltes vegades, però, comprem el producte no per l’olor que fa sinó per la influència dels anuncis en nosaltres. Els perfums, al seu temps, s’han convertit en eines d’atracció comercial igual que els anuncis o els aparadors. Les feromones, que estan presents en molts dels perfums que nosaltres utilitzem, en són les responsables. Les feromones són unes hormones que segreguen tots els animals. Els humans les segreguem a través de les aixelles i de glàndules properes als genitals, la seva funció és atraure membres del sexe oposat a través de senyals d’olor que circulen per l’aire.

Les feromones s’utilitzen en els perfums des de l’antic Egipte i se segueixen utilitzant avui dia en molts perfums de marques conegudes com per exemple la colònia One de Calvin Klein i la majoria de les fragàncies de Polo Ralph Lauren. Aquestes substàncies no només s’utilitzen en perfums per a les persones, sinó també per a atraure gent als locals, a les botigues… En molts casinos dels EUA, per exemple, a part d’oxigenar l’aire per al benestar dels seus clients, també utilitzen feromones per a donar-hi un ambient més adult.

Tot i així, hi ha moltes empreses que sense utilitzar feromones aconsegueixen amb perfums que la gent senti atracció cap a les seves botigues, com és el cas de la marca de roba Abercrombie & Fitch que utilitza la seva fragància Fierce (sense feromones) per atraure clients, i ho aconsegueix. Aquesta marca ha triomfat a nivell comercial en el món de la moda en un temps rècord; hi tindrà res a veure el seu perfum? L’ús d’aquests perfums no només s’utilitza a la moda, l’àmbit alimentari no se n’escapa. Les fleques i les pastisseries en són un bon exemple, ja que empren un esprai amb olor a pa que fa que tinguem gana només d’olorar-lo, fins i tot hi ha fleques que ruixen l’exterior dels seus aparadors amb aquesta olor per atraure el vianants que hi passen pel davant.

El perfum s’ha convertit en un caprici dels habitants del primer món i en una eina per a incentivar el consum de manera irracional. Per això cal anar molt amb compte. És fàcil deixar-nos seduir per la publicitat, els aparadors o, com hem vist, les olors. Però per evitar ser consumits pel consumisme, hem de ser compradors responsables i no aparcar la nostra capacitat de raonar a l’hora d’escollir.

FERNANDO RAMON i JORDI CUMELLAS

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *